Quote:
Kahvakuula on muodoltaan sellainen, että liikkeistä tulee yhtenäisempiä ja kokonaisvaltaisempia kuin käsipainolla(?). Eli kuulalla saa ikään kuin vauhtia liikkeen ääriasennoissa, tempaus hyvänä esimerkkinä. Käsipaino sen sijaan olisi enemmän "kiinni kädessä" eikä liike ole niin sulava. Hankala selittää.
Olen itsekin hypetystä vastaan: kahvakuulan erinomaisuus perustuu siihen, että sillä voi treenata sohvan ja tv:n välissä eikä tarvitse lähteä salille. Mitään muuta mullistavaa siinä ei mielestäni ole eikä tarvitsekaan olla, joten ylenpalttinen hehkuttaminen on mielestäni turhaa. Saman treenin saa tehtyä kehonpainolla ja hieman improvisoimalla, kahvakuula vain hieman helpottaa asiaa.
Joo kyllä, mutta jos verrataan liikettä välineeseen, on se painopiste todella pieni osa liikkeen hyödyllisyyttä. Esimerkki: Tempaus käsipainolla ja kahvakuulalla. Itse liike, eli tempaus on kummassakin sama. Ero on se, että lopussa kuula kiertyy ranteen ympäri. Eli kahvakuulatempauksessa ei ole mitään maagista verrattuna käsipainotempaukseen, itse liike on yhtä hyvä ja hyödyllinen. Se painopistejuttu on vaan pieni osa sitä.
Mitä tulee treenaamiseen sohvan ja tv:n välissä, niin mun alkuperäinen pointtihan just oli se, että kahvakuulailussa nostettiin VÄLINE liikkeiden yläpuolelle. Hypetettiin että tarvitaan kahvakuula jotta voi tehdä heilautuksia, turkkilaisia, tuulimyllyjä yms. Vaikka oikeammin olisi pitänyt hypettää LIIKKEITÄ välineen sijasta. Ikävä kyllä pelkästä liikkeiden markkinoinnista ei saa rahaa, muutenhan meille olisi mainostettu että "Ota se 20 vuotta käyttämättömänä nurkassa lojunut käsipaino hyötykäyttöön ja ala tehdä näitä ja näitä liikkeitä!"
Eikö juuri Steve Cotterkin herännyt siihen, ettei kahvakuula olekaan mikään maailman paras voimantuottoväline, ja erimielisyydet Pavelin kanssa alkoivat (tähän liittyi myös kommenttini noista kahvakuula-DVD:stä ja niiden hyödyllisyydestä)?
Ja huomatkaa, että erotan tässä nyt GS-treenailun ja sen kasuaalin jokatreenarin kahvakuulatreenin. GS:ssä treenataan lajia varten lajikohtaisilla liikkeillä, kasuaali kahvakuulatreenaus on just toi ylihypetetty vipstaakki.
Ihan rehellisesti, jos multa kysyttäisiin, pääseekö PELKÄLLÄ kahvakuulalla huippukuntoon, vastaisin ei. Jos kysyttäisiin, pääseekö kahvakuulalla kuntoon, sanoisin ehkä. Yksi 16kg kuula riittää vain niin ja niin pitkäksi aikaa, sitten pitää hankkia raskaampi. Ja jos GS-liikkeitä ei oteta lukuun, on kahvakuulalla vaikeaa hankkia puhdasta voimaa* verrattuna vaikka raskaaseen säädettävään käsipainoon. Puhumattakaan siitä, mitä "pelkkä" kahvakuulailu sulkee pois monilta ihmisiltä (koska ajatellaan välinekeskeisesti): kehonpaino yms treenin, jonka voi ihan hyvällä omallatunnolla sekoittaa kahvakuulatreeniin, mutta mikä tuntuu usein unohtuvan.
Mä olin itse pari-kolme vuotta sitten kahvakuula-uskovainen, mutta sittemmin on kyllä lumo karissut, ja olen herännyt huomaamaan nykytrenidin ärsyttävyyden. Pointti ei ole dissata kahvakuulafoorumilla kahvakuulaa, vaan ehkä vähän herättää intomielisimpiä huomaamaan maailman kuulan takana.
*ja tämä ei tarkoita, että verrataan 'käsipainoliikkeitä' kuten hauiskääntöä, pystypunnerrusta, penkkipunnerrusta 'kahvakuulaliikkeisiin' eli heilautukseen, tempaukseen, bent pressiin yms.