kahvakuula.fi forum

Tervetuloa mukaan keskusteluun aiheesta ja aiheen vierestä!
It is currently 03.09.2010, 15:36

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Kahvakuulaliikkeitä käsipainoilla?
PostPosted: 28.01.2008, 22:26 
Kahvakuula-aktivisti ja -ohjaaja

Yksi vakioheitoista on tämä: "kyllähän sitä käsipainoakin voi heilutella". Kuka on kokeillut? Onko se sama, huonompi vai parempi? Onko heilautus kuulalla erilainen kuin käsipainolla?

Mun kokemuksen mukaan kuulalla heilurit ja rivet ja työnnöt onnistuu paremmin. Sama juttu heilautuksella tehtävässä tempauksessa. Dead hang -tempaus, eli ns. olympiatyylin versio onnistu mun mielestä paremmin käsipainolla kuin kuulalla.

Turkkilaiset, windmillit, OHSQ:t voi tehdä millä tahansa?

Mielipiteitä, kokemuksia?

Profile  

Post subject:
PostPosted: 29.01.2008, 17:36 
Mobilisaation Mestari ja IMALS

Aloitin vaatimattoman comebackini ,koska luin kuulista ja liikkeistä. Kokeilin niitä ensiksi käsipainoilla. Myöhemmin kun mulla oli vain 20 kg ja 32 kg niin puuttuvat välit käytin alussa käsipainoja. Ne ovat mielestäni helpompi nostaa tasapainon takia (jos laakeroitu tanko). Heilurissa ,tempauksessa ne eivät mahdu jalkojen välistä kokonsa/muotonsa takia niin hyvin kuin kuula.Rinnalle veto/räkki onnistuu paljon huonommin. Niillä voi kokeilla liikkeitä ja saada esimakua mutta niistä puuttuu monta kehittävää elemenntia. C.Imes sanoi jossakin artikkelissä että kahvakuula soveltuu pitkiin sarjoihin parhaiten koska siinä on oikeanlainen kahva joka mahdollistaa pitkät sarjat.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 29.01.2008, 20:37 
Pitkä sykkeli kahdella pommilla

Suht lyhyet rinnallevetosarjat isoilla käsipainoilla LC-tyyliin on erinomainen voima/massa liike trapetsiuksille ja kyynervarsille. Otteelle vielä parempi treeni kuin kahvakuulilla.

Tempauskin lyhyinä sarjoina OK, mutta ei niin hyvä keskikropalle kuin kuula. Plussana on ettei kahva liiku kädessä eikä rakkojen kanssa ole ongelmaa.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 29.01.2008, 21:41 
GS-professori

Jos ei ole kahvakuulaa heti käytössä ja pohjakunto pitää saada GS:ään no problem!!!

Käsipaino- ja muita ohjelmia romanialaiselta huippuvalmentaja Istvan Javorekilta:
aikoinaan kokeilin herran Power Thrash II:n 12 vkon rääkkiä...no huh huh!!!

http://staff.jccc.net/ijavorek/mf.htm
http://istvanjavorek.com/book/book.pdf

Javorek’s Dumbbell Complex I. Exercise:
http://staff.jccc.net/ijavorek/dumbbell.html

Dumbbell Upright Row X 6

Dumbbell High Pull Snatch X 6

Dumbbell Squat Push Press X 6

Dumbbell Bent Over Row X 6

Dumbbell High Pull Snatch X 6

Perform In A Non-Stop, Continuous Order As Listed Above...

Profile  

Post subject:
PostPosted: 29.01.2008, 21:52 

Kiitos, simppeliä ja toimivaa! Tulostin julisteen samantien.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 30.01.2008, 18:18 
Keho, mieli ja rauta

Musta tuntuu nykyään, että kahvakuulaa hypetettiin ihan ylimääräisen paljon. Taustalla oli oikeastaan taas kerran se, että ei se väline, vaan mitä sillä teet. kahvakuulatreeni toimii tietysti kokonaisvaltaisten liikkeiden, ei maagisen painopisteen takia.

Tästä johtuen suurinta osaa liikkeistä voi hyvin tehdä millä välineellä tahansa. Turkkilaisia tuulimyllyjä, tempauksia ja muita. Olen tehnyt turkkilaisia ylösnousuja käsipainolla, levytangolla, hiekkasäkillä ja kahvakuulalla. Efekti on ihan sama (tai vähintäänkin samantekevä, kussakin välineessä on oma tuntumansa, mutta liike on kuiteski sama).

Jotkut (valistuneemmat) valmentajathan teettääkin nykyään mm. yhdenkäden käsipainotempauksia. Enkä usko että Enamaitkaan olisi yhtään paremmassa kunnossa jos tekisi heilautuksia kuulalla käsipainon sijaan.

Mutta pitkiin sarjoihin (eli GS), on se kuula mun mielestä parempi, käsipainotempauksia esimerkiksi on parempi tehdä lyhyitä sarjoja maksimiin keskittyen tms.

Eli ihan rehellisesti siihen mihin se on tehtykin. Ne kaikenmaailman bent pressit ja turkkilaiset nyt vain tuli siinä kylkiäisenä, mutta ei käytännössä liity kuuliin.

Mua välillä vähän nyppii nimenomainen KAHVAKUULA-HYPETYS, kun se oikeammin kohdistuu LIIKKEISIIN ja TREENI-FILOSOFIAAN. Monilla on vanha kulunut käsipaino himassa, joka ostettiin hauiskääntöä varten 20 vuotta sitten. Ihan hyvin se olis kelvannut samaan kuin kuula, mutta kuula tuli valmiina (Pavelin ja muiden tekemänä) pakettina. Ihmiset tuntuvat aina etsivän paketoidun valmisratkaisun, koska ajattelevat sillä päästävän helpommin maaliin.

What's next, odotan milloin ihmiset tajuaa hiekkasäkin magian! Voin sanoa olleeni edelläkävijä, kun 10 vuoden päästä sellainen on joka kodissa.

Huomatkaa tosin, että tilasin juuri setin 20- ja 12-kiloisia kuulia, kyllä mä GS:stä tykkään, ja kahvakuulista yleensäkin.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 30.01.2008, 18:40 

Niinpä.

Tietty, on tuossakin ainakin pari tapaa katsoa tuota asiaa.

Joillain on mahdollisuus treenata millä välineellä tahansa, eli hyvä sali käytössä tai kotona kaikki pelit ja vehkeet. Siinä tapauksessa kannattaa miettiä minkä välineen valitsee mihinkin asiaan jos haluaa parasta mahdollista tulosta.

Toisilla taas on se muutama neliö pyykkitelineen ja telkkarin välissä, ja siellä se yksi kuula tai käsipaino. Heille on samantekevää voiko jollain muulla välineellä tehdä jonkun asian paremmin koska muuta ei ole saatavilla.

Hypetys perustuu siihen ainakin mun mielestä että annetaan ymmärtää kaikenlaista. Toki "tietyissä olosuhteissa" kuulalla voi hakea räjähtävyyttä. Mutta esim. ei aikuinen mies voi loputtomiin hakea sitä yhdellä 16kg kuulalla :)

Varaudu jo nyt hiekkasäkin hypetykseen ja perusta oma fitnesssertifikaatiojärjestelmä sen ympärille :)

Profile  

Post subject:
PostPosted: 30.01.2008, 23:14 
Vanhan koulun voimailija

Väinö Lestelä wrote:
Mua välillä vähän nyppii nimenomainen KAHVAKUULA-HYPETYS, kun se oikeammin kohdistuu LIIKKEISIIN ja TREENI-FILOSOFIAAN. Monilla on vanha kulunut käsipaino himassa, joka ostettiin hauiskääntöä varten 20 vuotta sitten. Ihan hyvin se olis kelvannut samaan kuin kuula, mutta kuula tuli valmiina (Pavelin ja muiden tekemänä) pakettina. Ihmiset tuntuvat aina etsivän paketoidun valmisratkaisun, koska ajattelevat sillä päästävän helpommin maaliin.

What's next, odotan milloin ihmiset tajuaa hiekkasäkin magian! Voin sanoa olleeni edelläkävijä, kun 10 vuoden päästä sellainen on joka kodissa.

Kahvakuula on muodoltaan sellainen, että liikkeistä tulee yhtenäisempiä ja kokonaisvaltaisempia kuin käsipainolla(?). Eli kuulalla saa ikään kuin vauhtia liikkeen ääriasennoissa, tempaus hyvänä esimerkkinä. Käsipaino sen sijaan olisi enemmän "kiinni kädessä" eikä liike ole niin sulava. Hankala selittää.

Olen itsekin hypetystä vastaan: kahvakuulan erinomaisuus perustuu siihen, että sillä voi treenata sohvan ja tv:n välissä eikä tarvitse lähteä salille. Mitään muuta mullistavaa siinä ei mielestäni ole eikä tarvitsekaan olla, joten ylenpalttinen hehkuttaminen on mielestäni turhaa. Saman treenin saa tehtyä kehonpainolla ja hieman improvisoimalla, kahvakuula vain hieman helpottaa asiaa.

T-Nationilla oli muuten taannoin juttu vaihtoehtoisista treenimetodeista ja siellä mainittiin juurikin hiekkasäkki ja traktorinrengas ym. Jutun idea oli kai alunperin, että lukijat tajuaisivat, että lähes missä tahansa voi harjoitella kunhan vähän käyttää mielikuvitusta. Lopputulos? Aika moni juttua kommentoinut lukija oli innoissaan hankkimassa hiekkasäkkiä ja traktorinrengasta takapihalle... :lol: Eli taisi kadota punainen lanka lukijoilta.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 30.01.2008, 23:40 

Tuolla on kirja vuodelta 1943, jossa kuvaillaan Swing Bar nimisen laitteen treeniliikkeitä, löytyy heilautus ja clean&press:

http://www.sandowplus.co.uk/Competition ... /sbt02.htm

Se mitä heiluri ja noi muut kuulaperusliikkeet selkeästi tarjoaa lisää on kunnon kropan takaosaston treeni. Tai siis käsipainokin toimii.

TumppiW, saisitko tehtyä vertailun vuoksi analyysin kahvakuulan ja käsipainon heilautuksen eroista?

Profile  

Post subject:
PostPosted: 31.01.2008, 10:23 
Keho, mieli ja rauta

Quote:
Kahvakuula on muodoltaan sellainen, että liikkeistä tulee yhtenäisempiä ja kokonaisvaltaisempia kuin käsipainolla(?). Eli kuulalla saa ikään kuin vauhtia liikkeen ääriasennoissa, tempaus hyvänä esimerkkinä. Käsipaino sen sijaan olisi enemmän "kiinni kädessä" eikä liike ole niin sulava. Hankala selittää.

Olen itsekin hypetystä vastaan: kahvakuulan erinomaisuus perustuu siihen, että sillä voi treenata sohvan ja tv:n välissä eikä tarvitse lähteä salille. Mitään muuta mullistavaa siinä ei mielestäni ole eikä tarvitsekaan olla, joten ylenpalttinen hehkuttaminen on mielestäni turhaa. Saman treenin saa tehtyä kehonpainolla ja hieman improvisoimalla, kahvakuula vain hieman helpottaa asiaa.

Joo kyllä, mutta jos verrataan liikettä välineeseen, on se painopiste todella pieni osa liikkeen hyödyllisyyttä. Esimerkki: Tempaus käsipainolla ja kahvakuulalla. Itse liike, eli tempaus on kummassakin sama. Ero on se, että lopussa kuula kiertyy ranteen ympäri. Eli kahvakuulatempauksessa ei ole mitään maagista verrattuna käsipainotempaukseen, itse liike on yhtä hyvä ja hyödyllinen. Se painopistejuttu on vaan pieni osa sitä.

Mitä tulee treenaamiseen sohvan ja tv:n välissä, niin mun alkuperäinen pointtihan just oli se, että kahvakuulailussa nostettiin VÄLINE liikkeiden yläpuolelle. Hypetettiin että tarvitaan kahvakuula jotta voi tehdä heilautuksia, turkkilaisia, tuulimyllyjä yms. Vaikka oikeammin olisi pitänyt hypettää LIIKKEITÄ välineen sijasta. Ikävä kyllä pelkästä liikkeiden markkinoinnista ei saa rahaa, muutenhan meille olisi mainostettu että "Ota se 20 vuotta käyttämättömänä nurkassa lojunut käsipaino hyötykäyttöön ja ala tehdä näitä ja näitä liikkeitä!"

Eikö juuri Steve Cotterkin herännyt siihen, ettei kahvakuula olekaan mikään maailman paras voimantuottoväline, ja erimielisyydet Pavelin kanssa alkoivat (tähän liittyi myös kommenttini noista kahvakuula-DVD:stä ja niiden hyödyllisyydestä)?

Ja huomatkaa, että erotan tässä nyt GS-treenailun ja sen kasuaalin jokatreenarin kahvakuulatreenin. GS:ssä treenataan lajia varten lajikohtaisilla liikkeillä, kasuaali kahvakuulatreenaus on just toi ylihypetetty vipstaakki.

Ihan rehellisesti, jos multa kysyttäisiin, pääseekö PELKÄLLÄ kahvakuulalla huippukuntoon, vastaisin ei. Jos kysyttäisiin, pääseekö kahvakuulalla kuntoon, sanoisin ehkä. Yksi 16kg kuula riittää vain niin ja niin pitkäksi aikaa, sitten pitää hankkia raskaampi. Ja jos GS-liikkeitä ei oteta lukuun, on kahvakuulalla vaikeaa hankkia puhdasta voimaa* verrattuna vaikka raskaaseen säädettävään käsipainoon. Puhumattakaan siitä, mitä "pelkkä" kahvakuulailu sulkee pois monilta ihmisiltä (koska ajatellaan välinekeskeisesti): kehonpaino yms treenin, jonka voi ihan hyvällä omallatunnolla sekoittaa kahvakuulatreeniin, mutta mikä tuntuu usein unohtuvan.

Mä olin itse pari-kolme vuotta sitten kahvakuula-uskovainen, mutta sittemmin on kyllä lumo karissut, ja olen herännyt huomaamaan nykytrenidin ärsyttävyyden. Pointti ei ole dissata kahvakuulafoorumilla kahvakuulaa, vaan ehkä vähän herättää intomielisimpiä huomaamaan maailman kuulan takana.

*ja tämä ei tarkoita, että verrataan 'käsipainoliikkeitä' kuten hauiskääntöä, pystypunnerrusta, penkkipunnerrusta 'kahvakuulaliikkeisiin' eli heilautukseen, tempaukseen, bent pressiin yms.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 31.01.2008, 10:54 
Kisamallin jylhät piirteet

Komppaan osittain, mulle hkoh.t GS on antanut siksi paljon, koska tämän lajin myötä olen ensimmäistä kertaa todella paneutunut jaksotukseen, voimanhankintaan, fysiologiaan jne, koska näitä kaikkia tarvitaan GS-KILPAILUISSA. Ei GS kilpailijatkaan pelkällä kuulalla treenaa, levytankoharjoittelu ja yleiskunnon rakentaminen esim. Enemait tyyliin on oleellista sille, että voisi menestyä kilpailuissa.

GS-kilpailussa menestyminen ja ranking arvojen(esim KMS) saavutttaminen ei tapahdu ilmaiseksi. Nämä tulokset myös arvoidaan objektiiviesti ja kaikille yhteismitallisesti. Ei aktiivisesti kilpaileva KMS voi olla huonossa kunnossa, mitattiiin sitten millä kriteereillä tahansa. MS:n on aina pakko olla MS, ei koskaan ns. "paperitiikeri".

Profile  

Post subject:
PostPosted: 31.01.2008, 11:09 
Meikit, ketjut ja GS-vyöt

Väinö Lestelä wrote:
Mitä tulee treenaamiseen sohvan ja tv:n välissä, niin mun alkuperäinen pointtihan just oli se, että kahvakuulailussa nostettiin VÄLINE liikkeiden yläpuolelle. Hypetettiin että tarvitaan kahvakuula jotta voi tehdä heilautuksia, turkkilaisia, tuulimyllyjä yms. Vaikka oikeammin olisi pitänyt hypettää LIIKKEITÄ välineen sijasta. Ikävä kyllä pelkästä liikkeiden markkinoinnista ei saa rahaa, muutenhan meille olisi mainostettu että "Ota se 20 vuotta käyttämättömänä nurkassa lojunut käsipaino hyötykäyttöön ja ala tehdä näitä ja näitä liikkeitä!"

Onhan tuo liikkeisiin ja kehon kokonaisvaltaisuuteen liittyvä tietoisuus lisääntymässä koko ajan; milloin missäkin muodossa. Pilates ja jooga ihan esimerkkeinä vaikkapa.

Massojen tietoisuuteen tällaiset jutut pitää kuitenkin tuoda jonkun tietyn välineen tai kokonaan uuden lajin kautta; muuten niistä kertominen on täyttä ilmaa. Asiat pitää konkretisoida, niillä pitää olla joku helposti ymmärrettävä muotti johon ne survotaan ja muoto jossa ne kerrotaan, muuten viesti ei mene perille. Luultavasti ennen pitkää, kun puhdas kuulahype laantuu, koko uusvanha treenikulttuuri saa nostetta osakseen.

Vastaanottajaa ajatellen kokonaan "uuden" treenikulttuurin omaksuminen on työlästä ja hankalaa, epäuskottavaakin, mutta voisihan sitä laajemminkin puhua kokonaisuudesta, ei vain kuulasta. :)

Profile  

Post subject:
PostPosted: 31.01.2008, 11:10 
Kaikkien pääkouluttajien äiti

Aikaspitkälle komppaan Väinöä. Valitse paras väline treeniin jos mahollista.
Kotitreenaaja joutuu välillä tekemään kompromissejä.

Kahvakuulat on ylivertaisia GS:ssä, ei muuten. Eri tyypisillä punnuksilla voi tehdä samoja harjotteita eikä mikään niistä ole ylivertainen. Tavanomaisessa voimaharjhoittelussa kahvakuulan heikkous on sen säätämättömyys, tulee varsin hintavaksi hankkia riitävä arsenaali kuulia ja muutamiin perusharjotteisiin kahvakuulien painot eivät vaan ole riittäviä esim maastaveto. Aikasarjoissa taasen yhdellä kuulalla tai parilla pärjää jo kivasti pidemmän aikaa Ne puheet, että kun esim 16 kg:n kahvakuula tulee normi pystypunnerruksessa liian kevyeksi, mene antennin päälle seisomaan varpaan varassa, niin liike on taas vaikeempi suorittaa on aikamoista höpinää. Paljon helpompi on lisätä vastusta kuin kikkailla älyttömien liikkeiden kanssa. Tämän sanottuani sanon vielä senkin, että kyllä mä vähän ihmettelen ihmisiä jotkä pelkästää kahvakuulia käyttäen yrittävät treenata vaikkapa maksimivoimaa.

Tavis kuntoilijalle, kuten minä, kahvakuulat yhdistettynä kehonpainolla tehtyihin harjotteisiin ja vaikkapa lenkkeilyyn tai mailapeliin ovat mielestäni riittäviä hyvään ja kattavaan kuntoon, siis siihen mitä oikeesti kunto on, ei pelkästään yhteen ominaisuuteen. Samaan lopputulokseen kyllä pääsee montaa eri tietä.Huippu-urheilijan kondiksesta mä en tiedä mitään.

Lopuksi sanon vielä sen että pommit on mulle kaikkein mieluisin tapa treenata.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 31.01.2008, 11:31 

Hyvä Väinö, tulee vähän actionia foorumille!

Heh, paperitiikereitä... paitsi onhan Pavel, joka ei sitten löytänytkään niitä MS-papereita kun niitä kysyttiin :) No, Pavelin tietämystä ja hyvää matskua ei toi sotku pilaa, osoittaa vaan sen että ei kannata vedättää titteleillä jos ei halua saada huonoa mainosta.

Jos haluaa huippukuntoon jotain varten niin sitten pitää treenata kuin huiput. Ja se on suhteellista riippuen siitä missä asiassa haluaa olla huippukunnossa. Esim. jos haluaa tehdä kovat tulokset kahvakuulalla niin on aika järjevää treenata paljon kuulalla, tai samoin treenattava Fran:ia jos haluaa siinä kovan ajan. Mikä on huippukunto? Jos menee crossfitin määritelmillä niin se on monen asian summa, jos taas jonkun urheilulajin niin siinä voi olla eri kriteerit. Mikä tahansa laji/tapa voi viedä kuntoa eteenpäin, jos treenissä itsessään on tolkkua, luulen mä.

Näissä uusvanhoissa eliittifitness -kuvioissa on yhteistä se, että kerrotaan muille että tekemällä juttua x, myös y, z ja ö paranevat. Eli ei tarvitse treenata vaikka mavea, kun heilautus lisää sitä tai vastaavaa. En sano onko se oikein vai väärin, mistäs tuosta tietää. Jotain houkuttelevaa siinä taitaa kuitenkin olla, koska sitä käytetään niin paljon.

Mutta, tässä menee ainakin mulla helposti puurot ja vellit ja palautusjuomat sekaisin. Puhutaan toisaalta huippukunnosta (en tarkoita Väinöä vaan yleensä) ja sitten tavallisten ihmisten peruskuntoilusta. Eli mitä merkitystä on huippukunnolla jollekin sellaiselle, joka ei ole liikkunut viimeiseen 10 vuoteen yhtään? Hänelle riittäisi jos saisi helpotusta arkeen paremman kunnon kautta. Siihen voi yksi kuula tai mikä vaan auttaa, ja jos joku tuollainen pakettiratkaisu (xfit, kb) motivoi, silloin se on hyvä. Tavallinen ihminen ei välttämättä tarvise kaikkien ominaisuuksien maksimaalista kehittämistä yhtään mihinkään. En sano että olisi huono asia kehittää niitä mutta tarve on suhteellinen.

Toisaalta on huippu-urheiliijat, joilla on täysin omat kuvionsa ja valmentajat jne. Siinä välillä on sitten kaikenlaisia viheltäjiä, joihin itse kuulun. En tiedä miksi pidän kahvakuulista mutta jostain syystä näin on. En usko että ne ovat maailman parhaat välineet kaiken mahdollisen kehittämiseen mutta toisaalta ei mua kiinnostakaan kaikki mahdolliset ominaisuudet. Se kunto ja ennen kaikkea fiilis mitä noista saan irti tuntuu toimivan, tavoite on kuitenkin terveys ennen mitään muuta.

Joo, maksimivoimaan tarvitaan varmasti maksimaalisia ja kasvavia painoja.

Mä luulen että yksi iso ongelma on se että suurin osa ihmisistä ei oikeasti mieti omia tavoitteitaan loppuun asti, tai ei myönnä niitä itselleen tai muille. Voi olla että niitä ei vaan ole tullut ajatelleeksi, ja haluaa vaan olla "hyvässä kunnossa". Ja sitten jotkut tarkoittavat noilla samoilla sanoilla ihan muuta kuin toiset. Siihen väliin on sitten hyvä hyökätä kaikenlaisilla fitnessjärjestelmillä :)

Profile  

Post subject:
PostPosted: 31.01.2008, 11:35 

JukkaK wrote:
Ne puheet, että kun esim 16 kg:n kahvakuula tulee normi pystypunnerruksessa liian kevyeksi, mene antennin päälle seisomaan varpaan varassa, niin liike on taas vaikeempi suorittaa on aikamoista höpinää. Paljon helpompi on lisätä vastusta kuin kikkailla älyttömien liikkeiden kanssa.

Niinpä :)

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours