Jani Pihlajamäki

1. Kerro lyhyesti itsestäsi
- Olen 33-vuotias perheenisä Hämeenlinnasta. Perheeseeni kuuluvat vaimo ja kaksi pientä lasta.

2. Minkälainen on liikuntataustasi?
- yhtenäistä liikuntataustaa ei minulla oikeastaan ole ollut aiemmin. Satunnaista salillakäyntiä, lenkkeilyä tai sen sellaista silloin tällöin. Liian harvoin ja liian vähän kuitenkin, jotta voisi puhua yhtenäisestä liikuntaharrastuksesta.

3. Kerro oma kokemuksesi siitä, miten olet päätynyt treenaamaan
kahvakuulilla. Miksi? Mikä siinä vei mennessään?

- pari vuotta sitten istumatyö alkoi vaatia veronsa, niskan ja yläselän lihasten jumittaminen aiheutti huimausta ja vaivasi muutenkin lisääntyvässä määrin. Se herätti tekemään asialle jotain. Etsin netistä tietoa treenauksesta ja
löysin harjoittelu.netin foorumille. Tätä kautta sain tietoa kahvakuulista ja muustakin ns. funktionaalisesta treenistä. Ostin kuulan, rakensin hiekkasäkin ja niillä alkoivat treenit.

Niska ei ole vaivannut sen jälkeen ja kuulatreeni vei mennessään. Ensin treenasin Pavelin ETK-kirjan oppien mukaan, ja sitten viime syksynä innostuin Girevoy Sportista, eli kahvakuulaurheilusta. Laji tuntui niin vaikealta, että se oli suoranainen haaste. Vajaan vuoden GS-treenin jälkeen olen entistä pahemmin koukussa lajiin ja loppua ei näy. :-)

4. Hyödynnätkö kahvakuulia jotenkin muuten kuin omassa harjoittelussasi?
-

5. Mitkä ovat henkilökohtaiset tavoitteesi?
- tärkein tavoite on pitää itsensä kunnossa ja toimintakykyisenä mahdollisimman pitkään. Jos lajitavoitteita ajatellaan, yritän niiden suhteen olla realisti. Kunhan omat ennätykset pikkuhiljaa paranevat, niin eteenpäin mennään.

6. Millainen on liikuntaviikkosi, kuinka usein treenaat ja mitä?
- Tällä hetkellä teen kolmea eri treeniä vuorotellen, pidän niiden välissä tarpeen mukaan lepopäiviä ja teen pikku hölkkälenkkejä.
Optimiviikko voisi näyttää vaikka tältä:
Ma: GS-treeni, työntö ja tempaus, 5 minuutin sarja kumpaakin
Ti: Hölkkä 30 min
Ke Voimatreeni (Kyykky, punnerrus tangolla, leuanveto, maastaveto yms.)
To: Lepo
Pe: Hölkkä 30 min
La: GS -voimatreeni (yhden käden työntö, heilautus, raskaammalla kuulalla
kuin maanantaina)
Su: Lepo

7. Onko jotain, mitä haluaisit sanoa kuulaharjoitteluun liittyen? Hehkutusta? Varoituksen sana?
Hehkutusta on netti pullollaan, jokaisen on itse päätettävä pitääkö kuulahrjoittelusta vai ei ja sopiiko se omiin tavoitteisiin. Mutta kokeilematta ei voi tietää.

8. Terveisesi muille kahvakuulailijoille, tai kahvakuulaharjoittelun
aloittamista harkitseville?

Rohkeasti vain testaamaan lajia, jos itsensä ylittäminen ja mukavien kavereiden tapaaminen hiukankin kiinnostaa! :-)